Bali cultuur

10 november 2019 - Candidasa, Indonesië

Sir, Do you like Taxi?  Sir, do you like motorbike?  Sir, do you like In-Bali-tour tomorrow?

No, I don't like everybody to fill in my schedule! Sommigen onder u herkennen het rode type in mij (hoi collega's!). Het is tamelijk lastig om op straat te lopen, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat andere culturen nog opdringeriger zijn. Maar ik ben hier net en heb nog helemaal niet nagedacht over wat ik wil en ik heb een jetlag. Just leave me alone!

Maar Bali is wel mooi. De plaatsjes zijn wel rommelig en volgens mij zijn ze niet erg rijk hier, dus ik begrijp hun inspanning om een klusje binnen te halen wel. Aan de andere kant waren we nog niet op weg met een taxi van ons resort naar het plaatsje Candidasa (één winkelstraat) of de driver parkeerde zijn auto om ons behulpzaam te vertellen wat we konden doen tegen een mooi tarief van zijn kant. Toen werd ik behoorlijk rood...

Maar Bali is mooi. Na ons ontbijt hebben we lekker op het strand gerelaxed in de schaduw van palmbomen in het windje vanaf zee. Is het een idee om op het Noordzeestrand ook palmbomen te planten? Het is heel lekker, hoor. Aan de horizon voer een vrachtschip voorbij met een rookpluim die een stoomboot niet zou misstaan, en enkele minuten later roken we dat ook. Dat is ook Bali. We kunnen wel heel druk zijn met het milieu, maar als je eeuwenlang hebt moeten pagaaien en nu twee motoren per zeekajak tot je beschikking hebt, dan ga je niet terug naar een peddel. En dit zie je overal terug. Iedereen rijdt op een scooter, motor of in een auto. We hebben welgeteld 2 fietsers gezien en trottoirs houden bij de grens van een plaatsje op. Nu is wandelen ook niet erg lekker bij een temperatuur van ruim 35 graden. Maar ja, ik las vandaag in de krant dat in Rotterdam een gloednieuwe energiezuinige cruiser heeft aangemeerd en dat de rederij er nog een stuk of 38 wilde bouwen. Een rotterdammer zag de cruiser en zei: 'hij rookt, en dat moet niet' (voor het opwekken van de stroom voor alle passagiers, ook al ligt hij stil). Ik wil nog verder gaan en zeggen: 'cruisen, dat moet niet'. Dus zowel hier als daar hebben we nog wat te verbeteren. Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat wij ons quotum ook behoorlijk hebben opgevoerd door 13.000 km te vliegen en er komt nog wat bij om in nieuw Zeeland te komen.

geschreven door Wiechert

1. Peter:
    11 november 2019
    Leuk om jullie belevenissen te volgen, W&L! Volop gelegenheid om uit te rusten en te genieten, lijkt mij. Nu jullie mind nog in de lay-back stand ;-)
  2. Pjee:
    11 november 2019

En daarna moet je nog terug. Dus dit is de laatste vakantie :-D
  3. Marry:
    11 november 2019
    Leuk om jullie te kunnen volgen, gaan wij zeker doen. Geniet er van.
  4. Karel:
    11 november 2019
    Ziet er spectaculair uit. Leuke foto's. Hans heeft zijn item al. Super. Ik wacht natuurlijk op de eerste fraaie close-up van een bijzondere vogel. ;-)
    Geniet er van. En smeren Wiechert. Je weet dat je anders flink rood kan worden. 😀
  5. Wouter van Tuil:
    11 november 2019
    Ziet er goed uit. Geniet er van.
  6. Sanne:
    22 november 2019
    Mooie blog pap! Gaaf om te reizen hé, maar of je wilt of niet, het zet je ook aan tot nadenken... Knuffels uit Rijswijk!