Pancake Rocks

4 januari 2020 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Aaaarch, ik vergeet helemaal de Pancake Rocks! Duidelijk een geval van overbelasting: ik moet even op vakantie…

Vooraf had ik niet zo’n idee bij de pancake rocks. Een stelletje horizontaal gelaagde rotsen in zee, ik had er niet zo’ n voorstelling bij. En als je aan komt dan is het zoeken naar een parkeerplaats, vervolgens loop je in colonne naar zee. Maar dan..!

Pancake Rocks is een echt mooi natuurverschijnsel. De Nieuw Zeelanders hebben er ook echt wat van gemaakt. Het is als een soort parcours aangelegd, waarbij je van view naar view loopt. Dat reguleert ook mooi, want niet iedereen hoeft op hetzelfde punt te staan.

De basis is dat de rotsen inderdaad een gelaagde structuur hebben. Maar de setting maakt het mooi.

Vormen inspireren

Het zijn er veel. Er zijn verschillende formaties. Er is een reusachtige blowhole, die flink kabaal maakt. En er leven verschillende vogels op de diverse gebieden. Een kunstenaar heeft ook een formatie in een aantal voorstellingen verwerkt. Er is heel veel te zien. We hebben er van genoten en er stil van geworden, want mensenhanden hebben dit niet gemaakt.