Singapore

24 januari 2020 - Singapore, Singapore

We zitten in het vliegtuig maar huis. Er is echter nog geen verslag van onze Singapore driedaagse gemaakt, daarom bij deze. In onze reisplanning hadden we de terugweg in twee delen geknipt. We blijven halverwege een paar dagen in Singapore. Enerzijds omdat Singapore een leuke bestemming zou zijn, anderzijds om de jetlag wat beter te kunnen verwerken. Zoals al eerder gemeld zijn wij allebei geen stedenbedwingers, maar Singapore bleek een stad waarvoor een uitzondering moet worden gemaakt.

De laatste dagen in Nieuw Zeeland waren lekker zonnig en relaxed. We verlangden al naar huis, hoewel de wetenschap dat we waarschijnlijk hier niet meer zullen komen toch een wat weemoedig gevoel gaven. Het was een geweldige reis in Nieuw Zeeland. Eigenlijk hoefde Singapore niet meer zo nodig, maar aan de andere kant waren we toch in de buurt om deze expericience mee te nemen.

Bij aankomst hadden we geluk: hoewel we heel vroeg in ons hotel werden afgezet, nl. om half acht ‘s morgens, waren er kamers beschikbaar en konden we dus gelijk inchecken en daarmee een paar uur slaap pakken. Tegenover het hotel was een foodmarkt waar we het middageten konden kopen. Dat is wel een belevenis. Op de foodmarkt eet de lokale bevolking en enkele toeristen. Het eten is lekker, maar de entourage wel echt Aziatisch. Druk en basic. De restaurants hebben ook heel goed eten, wat mooier opgediend en vijf keer zo duur. De eerste middag hebben we meteen de indische wijk en de chinese wijk bezocht. We hadden geluk want in januari is er een festiviteit (de chinese jaarwisseling als ik het goed heb) en de hele wijk was prachtig versierd. Het komend jaar is het jaar van de Rat.

Indiase tempelTempel indiawijk

De volgende dag was slecht weer voorspeld, maar we zijn er wel op uitgetrokken. Nu was little India aan de beurt. Ook deze wijk heeft een typerende uitstraling. Singapore is door ide aanwezigheid van deze wijken, die midden tussen de hoogbouw liggen, heel verrassend. Singapore is een stad van hoogbouw, maar er is dus plaats voor typerende cultuurgebonden gebouwen. Tussen ons gezegd: de tempel in de Indiawijk is helemaal bling en vinden we eigenlijk foeilelijk en toch, of misschien wel juist daardoor, draagt het bij aan de sfeer. Rond het middaguur trok er een bui met slagregens over. ‘s Middags zijn we naar de Bay of the gardens en Boat Quai geweest. De Bay of the gardens is een themapark, waarbij het klimaat een grote rol speelt. Alles in Singapore is heel netjes en goed uitgewerkt. Ook dit park was af met veel verschillende items, zoals bijvoorbeeld de Supertrees, die echt allemaal bijzonder zijn ingericht.

We hadden voor twee dagen een abonnement op de Hop-on-hop-off-bus genomen, zodat we naar hartelust konden rondkijken en hoppen. De derde dag stond het Skypark op het programma. Het skypark is een gebouw in de vorm van een schip, dat boven op 3 torens van 56 verdiepingen is gebouwd. Je kunt vanaf die hoogte (ca. 200 m hoog) over de hele stad kijken. Dan zie je pas hoe groot de stad is en hoeveel hoogbouw er staat. Met alle respect voor architecten, maar hoogbouw is mensonvriendelijk. Hier staan rustig 10 torens van 150 - 300 hoogte naast elkaar, zodat de skyline een soort blok vol spiegelingen is. De individuele gebouwen zijn best mooi, maar het geheel, met name in de bankenwijk is minder geslaagd.

Marine Bay HotelMarine Bay Hotel

Het Marine Bay Hotel met het Marine Bay skypark is een hotel voor de rijkeren der aarde. De kamerprijzen beginnen vanaf 700 euro per nacht en dan heb je eigenlijk de net-niet-kamers, want dat zijn niet de mooist gelegen kamers. De mooie kosten vanaf 1000 per nacht.

We hebben ons drie dagen prima vermaakt in de stad vanwege de afwisseling en de levendigheid. Dit was de moeite waard.

Nu nog een meganacht vliegen. De vliegreis start om 12 uur ‘s nachts en duurt 14 uur. Al die uren is het donker, want we komen om 7 uur ‘s morgens in Amsterdam aan. In totaal zitten wij zo’ n 19 uur in het donker, want in Singapore is het om 19:00 uur donker en in Amsterdam is het om 8:00 uur ‘s morgens pas weer licht. Het vliegtuig is van die reis 11 uur donker en worden we geacht te slapen. Dat lukt ons intussen lekker in bed niet eens, en hier maar 1 uurtje. Vliegen is het minst leuke van onze geweldige journey, maar ja, met een kleine variant op een spreekwoord: wie verre reizen maakt moet pijn lijden. Het was het allemaal waard.