Crown Range Road

24 december 2019 - Lake Hawea, Nieuw-Zeeland

Om te laten zien dat ik ook korte verhalen kan schrijven hierbij een beschrijving van een relatief korte route, maar zo mooi dat ik er wel over moet schrijven. Hmm, kort verhaal gaat niet lukken met zulke zinnen.

De camping bij Arrowtown vonden we te druk worden en niet zo gezellig, dus is ons doel geworden om Kerst te vieren aan Lake Háwea. Dat is een meer, met daaraan een klein gelijknamig plaatsje. Voor de weg ernaar toe kunnen we kiezen uit twee routes, een lange en een korte. Beide worden aangegeven als een mooie weg. We kiezen voor de korte, want dan hebben we nog tijd om een filmlocatie te bezoeken bij Lake Wanaka.

Vanuit Arrowtown moeten we eerst weer naar Highway 6. Maar vrijwel meteen nadat we er op rijden leidt de routeplanner ons er weer af, de Crown Range Road op. En dat op moet je letterlijk nemen, want we rijden meteen de hoogte in met de ene haarspeld na de andere. De weg wordt aan het begin ook aangekondigd met een bord ‘Alpine Scenic Route’, dat trekt ons wel. De Nieuw Zeelanders hebben de merkwaardige gewoonte om uitzichtplekken te maken net na een mooi uitzicht, zodat je die hele mooie foto net niet kan maken. Of wij vinden een onverwacht uitzicht mooier dan een verwachte, dat kan ook. Toch denken we dat de eerste bewering klopt, want een aangekondigde ‘lookout’, zoals ze dat hier noemen, geeft een mooi uitzicht, maar enkele kilometers verderop staat helemaal geen aankondiging langs de weg, maar daar vinden we een spectaculair overzicht over het dal.

Crown Range Road 2

Na het hoogste punt van de weg blijkt dat je vanaf ons startpunt heel snel bent gestegen, maar relatief langzaam daalt en dat je in een heel afwisselend landschap terechtkomt. Eerst rij je in de woestijn, zo kaal is het, dan verschijnen er bloemen en planten tussen de rotsblokken en langzamerhand kom je weer in een agrarisch gebied. Halverwege de route ligt het plaatsje Cardrona, ook dit is weer een vroeger mijnstadje, en ook dit kleine plaatsje is goed geconserveerd. We vinden daar een prachtig hotelletje met een sfeer, dat ons geweldig aanspreekt. Misschien zou dit het eerste hotel ter wereld zijn waar we ons prettig zouden voelen. Zie foto’s.

Na niet al te lange tijd arriveren we in Wanaka. Dat is een niet zo groot plaatsje, waar zowel watersport als wintersport wordt beoefend. Volgens locals is dat in vakantietijd een druk plaatsje. Maar met onze Nederlandse ogen is het er nog steeds redelijk rustig. Overigens vonden we de Crown Range Road druk, want normaal zien we max. 10 auto’s per kwartier, maar op die route minstens 40. Op weg naar een filmlocatie (‘Rugged country, South of Rivendell’) ten westen van Lake Wanaka is het weer vanouds rustig. Op de filmlocatie vinden we Lake Diamond, omringd door bergen, waar parapenters rustig afdalen. Uiteindelijk rijden we naar Lake Háwea, waar we een prachtig plekje aan het meer vinden op een megagrote camping (qua oppervlakte, qua mensen valt het reuze mee).

Crown Range Road 10

1. Peter:
    24 december 2019
    Ik snap het helemaal van dat hotelletje, Wiegert: "Gaeltic old smuggler whisky".........;-)
  2. José:
    25 december 2019
    Ben weer bij 😊Hoe vieren ze kerst waar jullie nu zijn? Fijne dagen gewenst.
  3. Jan Dirk:
    25 december 2019
    Buiten regent het, de wind giert om het huis...open haard aan en op de bank met een reisverhaal van de Eschbachjes....keep em coming mate.
  4. Wiechert:
    26 december 2019
    De sfeer zit er goed in: whisky, open haard, etc. en reisverhalen schrijven, haha.
    Gisteren hebben we een kerkdienst bijgewoond van de Presbyterian church Wanaka. Was een mengeling van stijlen, zelfs mensen met kerstmutsen in de kerk. Erg internationaal, want er waren mensen uit Hong Kong, Ierland, Ghana, Engeland, Nederland, etc. 40% van de kerkgangers was lid van de community. De preek was mooi, maar voorspelbaar. Thema: het is een Godswonder dat Jezus op aarde is gekomen/heeft willen komen. It's unbelievable!