De Three Sisters

29 november 2019 - Tongaporutu, Nieuw-Zeeland

De three sisters zijn bij het plaatsje Tongaporutu te vinden, ongeveer 67 km ten noordoosten van New Plymouth. Wijs geworden van de ervaring bij de Hot Water Beach, heeft Lia de getijdentabel opgezocht en het blijkt ’s middags om 17:00 uur eb te zijn. Bezoeken kan vanaf twee uur voor de laagste waterstand tot twee uur erna. We kunnen dus rustig aan doen, want het is niet ver en de wegen zijn zeer goed. Eerst op weg naar New Plymouth. We verbazen ons erover dat veel plaatsnamen in dit westelijke stukje zo totaal engels zijn. Volgens onze Nederlandse buurman was dit gebied vroeger een groot bosgebied en is pas laat (door Engelsen?) ontgonnen en tot agrarisch gebied omgebouwd. Het was geen dichtbevolkt Maorigebied en de ontginners hebben blijkbaar allemaal mooie Engelse namen gegeven aan hun nieuwe nederzettingen (Lees net een boek waarin wordt ingegaan op de behoefte van immigranten aan het bewaren van hun roots, lijkt hier te kloppen).

De weg tussen New Plymouth en Tongaporutu lijkt een kustweg te zijn, maar halverwege buigt die af het binnenland in en meteen zit je weer in het typische Hobbitlandschap, dat gevormd wordt door de vulkanische bulten. Het is natuurlijk helemaal niet Hobbitachtig, maar de film is hier opgenomen en dat blijft hangen. Daar wordt overigens weer munt uit geslagen want op meerdere plaatsen zijn filmlocaties van The Hobbit en The Lord of the Rings te bewonderen. Het was ons te duur om een bezoek af te leggen.

Plotseling reden we vanuit een bergruggetje op de kust af en waren we op de plaats van bestemming. Er stonden al wat campers en andere voitures op de beschikbare parkeerplaatsen, maar we konden mooi aan de kust staan. Dat stukje kust is in feite een baai, die bij eb vrijwel geheel droog komt te staan en bij vloed helemaal gevuld is. De stroomsnelheid is dan ook erg hoog en je ziet aan de richting meteen of het eb of vloed is. Vanuit de baai kan je naar de werkelijke kustlijn lopen (je moet dus de baai uit lopen) en dan zie je de stukken rots op het strand staan. Door de werking van het water zijn er holten uit de rotsen geslepen, waardoor een soort poorten zijn ontstaan. Er zijn veel meer dan drie rotsen te zien, maar de three sisters heten zo, omdat ze mooi op een rijtje van het land te zee in steken.

Three sisters 2

Three sisters 5

De eerste rots die je tegenkomt op het strand heet de Elephant Rock en het is goed te zien waarom deze zo heet. De rotsen staan bij vloed maar voor een gedeelte onder water en daardoor heb je op en onder de waterlijn invloeden van het zeewater en daarboven natuurlijk niet. Door aangroeisels en schoonspoelen zijn de mooiste kleuren ontstaan. Dat maakt het een prachtig fotogeniek geheel. Oordeel zelf.

Vanaf dit punt gaan we langs de westkust naar Wellington om over te steken naar het zuider eiland.

1. Greetje:
    29 november 2019
    Prachtig!
  2. Renate:
    29 november 2019
    Schitterend!
  3. Karel:
    1 december 2019
    Leuk om te zien dat je daar ook Aalscholvers, Scholeksters en Sterns hebt. Maar dan net even anders. Mooie foto's.
    Mooie verhalen.
    Hoe voelt het om daar de hele dag op de onderkant van de aarde te lopen? Niet er van af vallen hoor. 😂
  4. Jan en Baukje:
    1 december 2019
    Prachtig! Wat zien jullie veel mooie dingen! We genieten van jullie verhalen en prachtige foto's!!☺😘
  5. Lia:
    8 december 2019
    We zien inderdaad heel veel mooie dingen. Het verveeld nog steeds niet. De manier van reizen met camper is ook heel leuk. Wel even wennen hoe je dat gaat doen maar we hebben nu een ritme. Af en toe een dagje niet rijden, ook heerlijk. Geniet nog maar een poosje lekker mee.
  6. Jan:
    2 december 2019
    Ziet er schitterend uit. Geniet ervan!